|
Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI - dyskusja do tematu.
Po dłuuugim czasie doczekałem się tematu. Nic, zabieram się za czytanie.
Wszystkie szczegóły w tym temacie : [Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...] . |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Kolejny raz kawał dobrej roboty :)
|
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Jestem po lekturze i musze powiedzieć jedno - wiedziałem, że ten kawałek plastiku jest osobny i wyjmuje się go. Pytałem kilku mechaników i twierdzili, że nie. Jednak miałem nosa.
Pablo a nie myślałeś, by na siatkę dodatkowo położyć jeszcze jakiś inny filtr? Ja chętnie jednak jeszcze bardziej odseparowałbym olej od reszty. Muszę sobie rozebrać to ustrojstwo i na spokojnie zobaczyć i podumać co można zrobić. Poza tym może zaadaptowałoby się jakiś filtr odmy z innych aut (sam wkład)? |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Cytat:
|
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Hehehe, no tak (-:
Zdradzisz konkrety? Bo a nóż ktoś podrzuci jakiś ciekawy element do wykorzystania albo też coś komuś wpadnie do głowy. |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Tak się nie da :!: Żadnych niespodzianek nie można przygotować :619:
Do wykorzystania jako dodatkowy element separatora jest: - gąbka (nisko spieniona) - włóknina o niskiej gęstości - siatka stalowa (w postaci przypominającej druciak do szorowania i jest stosowana w filtrach oleju) Jakieś inne propozycje :?: |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Pablo, kawał dobrej roboty.
Mam pytanie Ty przedstawiasz zapewne fotki swojego silnika czyli 2,2 z elektronicznym sterownikiem turbiny. napisz proszę jak ma się ten artykuł do auto 2.0 tdci z 2003r czyli jeszcze z końca produkcji egzemplarzy przedliftowych z podciśnieniowym sterowaniem turbosprężarki. |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
To ja się mogę zapytać, jak to wygląda w autach z podciśnieniowym sterowaniem :?:
Ale mogę odpowiedzieć w ciemno - sprawa wygląda identycznie. W ogóle TIS nie wspomina o układzie odmy, a żaden biuletyn techniczny nie informuje o zmianach w jej budowie. Od początku produkcji, przez 7 lat wygląda ona identycznie :) Ale co ten układ ma do turbo :?: |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Jeśli mówisz że wygląda identycznie to super, skorzystam z twojego artykułu i jak tylko znajdę chwilę wolnego czasu to wykonam to sitko.
Nie ja nie mówię że ma to coś do turbo tylko po II licie zmieniano wiele elementów, i myślałem że akurat to tęż było modyfikowane, ale jak nie to w porządku |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Chyba dobrze byłoby popodglądać jak wyglądają filtry odmy w innych autach i spróbować wykorzystać tamtejszy materiał. Wiadomo, że nie będzie pasował, ale można np. wyciąć sam wkład filtra i jego umieścić. Bo ogólnie całość rozbija się tutaj o to, by podskakujący olej nie chlapał na uszczelkę, która podnosząc się przepuszcza powietrze, a wraz z nim olej. Ja spróbuje jutro to rozebrać u zobaczyć na żywo tego działanie i wtedy coś pomyślę.
|
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Wydaje mi się, że brak w odmie silnika tdci sitka lub szczotki wyłapującej kropliny oleju lecące z gazami ze skrzyni korbowej - to faktycznie spore przeoczenie producenta.
Nawet Fiacina 126p miał w króćcu odmy włożoną metalową spiralną szczotkę wyłapującą olej... Sitko lub szczotka działa na zasadzie osadzania się drobniutkich kropel na drutach które łączą się na nich w większe i cięższe; te spływają w dół do pokrywy klawiatury - przelatujące gazy nie są już w stanie ich porwać ze sobą. Mam jedną uwagę - element wyłapujący olej nie może się (choćby we fragmentach) przedostać do turbiny, efekt może być żałosny. To musi być mocne siteczko zabezpieczone na krawędziach przed wypadaniem drucików... Pablo_X, gratuluję zdroworozsądkowego wyłuszczenia tematu. Kiedy zmieniałem świece żarowe w Transicie 2,0tdci i zdjęty był kolektor, to faktycznie wyglądał jak na tych zdjęciach z początku wątku - zawalony był na maksa. Wynika z tego, że powinienem teraz zajrzeć do EGR-a, ale w Transicie jego wyjęcie to... grubsza robota (mimo, że silnik taki sam). |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Cytat:
Myślę, że mogę pocieszyć amatorów majsterkowania bo stosując rozsądne materiały, trudno będzie spowodować usterkę turbiny. Zawsze można włożyć dodatkowo "sitko-spiralkę" do przewodu (w 126p i polonezie również je stosowano). |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Znalazłem coś, co może być świetnym materiałem na filtr:
[Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...] Co ciekawe podobną siateczkę mam we frytkownicy (tak, frytkownicy) i ona też zabezpiecznia przed przedostawaniem się oleju, a jednoczesnie ma przepuszczać powietrze. Innym sposobem jest wykorzystanie składnika filtracyjnego z innych filtrów odmy. Problem w tym, że filtra odmy w do innego autka to wydatek rzędu 100 zł lub lepiej. Tutaj link do filtra z BMW, który można byłoby rozciąć i wykorzystać: [Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...] |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Mam pomysł.
Może zamiast grzebać przy tym elemencie, zadziałać nieco dalej. Chodzi o to, że przecież olej można spróbować wyłapać na drodzę między tym elementem a rurką idącą do turbiny. Można byłoby tam zamontować jakiś pojemnik czyszczący powietrze i zatrzymujący olej. Problem w tym, że po pewnym czasie taki pojemnik trzeba byłoby wypróżniać. Ale z drugiej strony dawałoby to możliwość pełnego filtrowania odmy i pozwoliłoby na 100% wyczyszczenie potwietrza. Pozostaje pytanie teoretyczne - czy przedostający się olej do turbiny nie jest przypadkiem zamierzonym efektem (jakieś jej smarowanie)? |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Separator powinien być w takim miejscu, aby olej samoczynnie ściekał do silnika.
Łożyska turbiny smarowane są pod ciśnieniem z układu silnika i żadnego innego smarowania turbina nie potrzebuje. |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Zgadzam się 8)
Bardzo rozbudowany filtr odmy jest w Lagunie II DCI. |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
a jeszcze jedno pytanko: Twierdzisz, że przepływomierz nie robi nic innego jak steruje EGRem. Natomiast u mnie EGRa nie ma w ogóle, a po odpięciu przepływki samochód jest wyraźnie słabszy. Moje pytanie: Czy na pewno steruje tylko egrem? Czy po wyjęciu wtyczki komputer ogranicza ciśnienie a Twoje twierdzenie jest prawdziwe?
|
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Ford jest ewenementem w skali światowej ze swoim EGRem i przepływką. Tak opisuje to dokumentacja do Mondeo a potwierdzają to tunerzy. Jest stała mapa powietrza i paliwa i brak jakiejkolwiek korekty ze strony przepływomierza.
Najlepszym przykładem są Mondeo z normą EURO III. Tam nie ma przepływki a auto jeździ. Spróbuj wyjąć przepływkę w vW lub BMW to auto straci wigor (ale nie stanie). Odpięcie przepływomierza powoduje usterkę (przerwa lub zwarcie do masy) i komputer stosuje ograniczone parametry. Trzeba by było to zlogować dla potwierdzenia. |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
OK, dzięki za odpowiedź. Jednak ford nie przestaje mnie zadziwiać:D
|
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Pablo_X, czy na poniższej fotce obejma węża łączącego separator par oleju z turbiną jest celowo popuszczona, czy do celów edukacyjnych została poluzowana? Ja zauważyłem, że u mnie też tak było i ja zapiąłem.
http://www.bispid.pl/_fora/mondeo_odma/odma_tdci_02.jpg Pzdr. |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Opaska na pewno nie powinna być poluzowana. Bo w takim momencie zaraz iżynierowie Forda by ją usunęli, redukując koszt. To tak, jakby zostawili Ci drugą (nową, zapasową) dwumasę w bagażniku - wierzysz w to?
Jeżeli chodzi o filtrowanie odmy, to chyba nie macie racji, ze olej musiałby wracać do silnika. Bo przecież tego oleju nie ubywa niewiadomo ile! Przecież w obecnej sytuacji olej który przejdzie przez ten zawór odmy trafia do turbiny, a dalej już nie wraca do silnika. Tak więc to co napisał wojtekjanus nie ma znaczenia. Zresztą zobaczcie co znalazłem na Allegro: [Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...] [Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...] [Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...] Ten pierwszy pokazuje zasadę działania, która jest praktycznie bliska temu o co mi chodziło. Tylko drogie to cholerstwo. |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Cytat:
Polarny, jeśli masz na zbyciu np.200zł, to wykonaj jakąś instalację i zdaj relację. Chętnie się zapoznamy i porównamy z "fabrycznym" rozwiązaniem g:D Nie chodzi o to żeby olej musiał wracać, ale o to, żeby do separatora nie zaglądać - był możliwie bezobsługowy. W BMW stosowali filtr ze sznurka do snopowiązałki (autentycznie), ale z czasem zmienili go na gąbkowy i podlega on okresowej wymianie. Nie jest to przyjemna robota a i koszty są :( |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Cytat:
Przecież w samym założeniu celem dodania separatora oleju jest zlikwidowanie do minimum zjawiska osadzania się syfu w dolocie silnika - na MAP -ie, w intercoolerze, w kolektorze ssącym (vide zdjęcia!) i w głowicy. A ten osadzający się syf to mieszanina sadzy i oleju... |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
wojtekjanus - chyba zupełnie nie rozumiemy się. To co opisał Pablo_X, to sposób na załagodzenie przedostawania się oleju przez odmę. Załagodzeniu, ponieważ nadal przedostaje się on. Natomiast ja pokazałem sposób na całkowite zlikwidowanie przedostawaniu się oleju przez odmę.
Natomiast zupełnie nie rozumiem Twojego postu - mam wrażenie, że jest oderwany od rzeczywistości. Zerknij na niego i napisz o co chodzi Ci, bo naprawdę nie rozumiem. Pablo_X - niestety nie mam wolnych 200 zł. Jak pisałem - 200 zł za coś takiego to stanowcza przesada. Co do bezobsługowego systemu, to byłby on idealny, ale nie wiem czy da się stworzyć go. Jak widać wiele marek próbuje i nikomu nie wychodzi. Zastanawiam się nad tym elementem metalowym który wspomniałem, że mam też we frytkownicy. Może być znacznie lepszy od tego Twojego ze względu na budowę. |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Cytat:
|
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
A czy przyjrzałeś się jak on działa? Jeżeli nie, to zerknij i dowiesz się, dlaczego odpowiedź na Twoje pytanie brzmi tak.
Co do regularnego czyszczenia, to stanowczo przesadzasz. Jeżeli przyjmę, że pojemność tego urządzonka to 200 ml, to oznacza, że wg Ciebie co miesiąc traciłbym 200 ml oleju. Czyli po 6 miesiącach traciłbym przez odmę 1.2 litra oleju? To moja Fiesta z 1994 roku z wyjeżdżonym silnikiem traci mniej... |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Cytat:
Co do pojemnosci to nie tylko o to chodzi, a o fakt, ze im wiecej oleju masz w tym pojemniku tym wiecej dmuchajace powietrze bedzie go zabieralo. Realnie ludziom zbiera sie ok 50-100 ml oleju, ale w tym czym napisales zapominasz o jednym, o czym pisal Ci Wojtek - ze w systemach fabrycznych ten olej splywa do silnika wiec nie ucieka. W przypadku oil catchera mozesz albo go wylac, albo wlac do silnika. nie jestem przeciwnikiem tego, ludzie z VW maja w tym chyba jedyna mozliwosc przedluzenia zycia EGRa, ale nie jest to cudowny lek na wszystko i ma swoje wady. Zreszta jak poszukasz to zobaczysz, ze mozna go spokojnie zrobic samemu... |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Chyba jednak nie wiesz jak to działa, już tłumaczę. W środku jest filtr, który w 99% (100% nie dam) wyłapuje olej. Jest to prosta sprawa - byle filtr i działa. W jednej z aukcji masz dokładny schemat działania. To jest prosta zasada, tak działają wszystkie filtry (wody, oleju, dowolnej cieczy). Stały filtr idealnie wyłapuje drobinki oleju w powietrzu. To naprawdę działa świetnie.
Poza tym on wyłapuje olej który już wyszedł z silnika i tak NIGDY nie wróci. On jest ZA oryginalnym filtrem odmy. Czyli można go traktować jako filtr przedturbinowy. Nie podlega dyskusji, że 200 zł to bardzo dużo jak na takie coś i nie jest to bezobsługowe. Ale jak pisałem - albo masz system bezobsługowy, który sprawuje się średnio, albo obsługowy (raz na kwartał, albo pół roku zaglądnąć) który działa idealnie. |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Cytat:
Najwiekszym wyzwaniem nie jest "wklad filtrujacy", ale odpowiednie uksztaltowanie srodka, aby olej byl wylapywany. Focus ma cos w rodzaju cyklona. Dziala srednio choc pewnie lepiej od zwyklej puszki. Sa tez pomysly na odpowiednie przeprowadzanie powietrza systemem malych kanalikow albo 2 lub 3 przegrod co podobno sie sprawdza, ale malo kto oblicza taka puszke konkretnie pod silnik (i w niektorych przez to poci sie pokrywa od nadmiernego cisnienia). Nie moge znalezc teraz tematu o separatorach budowanych na podstawie tych z linii ze sprezonym powietrzem, ale znalazlem kilka zdjec. Najwiecej problemu z tym maja VW i oni sobie to chwala. http://www.steeda.com/products/_high...10-oil_sep.jpg A co do dobrego produktu to np to, uzywa tego Mann i inne ciezarowki. [Only registered and activated users can see links. Click Here To Register...] |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Wydaje mi się, że nieco przesadzasz. Skoro tak proste rozwiązanie jakie jest w Mondeo spisuje się nienajgorzej, mając bezpośredni styk z olejem, to te rozwiązania które ja pokazałem będa w pełni wydajne. Tym bardziej, że jeszcze raz apeluje, zerknij sobie na ich dokładną zasadę działania. Powietrze z odmy trafia prostopadle do pojemnika, a zasysane wychodzi z boku mając po drodze filtr. Tak więc jestem pewien, że to działa.
Niemniej - należałoby to sprawdzić w praktyce. Jeszcze pytanie Pablo_X. Bo nic nie wspomniałeś o składaniu, a przyznam, że trochę ono jest niewygodne. Ponieważ ta gumowa czapka wypychana jest przez sprężynkę. No i zakładając pokrywę w sumie nie mam pewności, że całość dobrze osiadło. |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Kolego Pablo_X a to kółeczko można wyciąć zamiast z siatki, z filtra czarnego do okapów kuchennych? czy np. jedno najpierw z siatki a potem na nią z tego materiału do okapów?
|
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Zasadniczo chodzi o to, aby stworzyć barierę która powstrzyma niesione krople. Czy to będzie siatka nierdzewna, czy siatka aluminiowy od filtra kuchennego nie ma znaczenia. Musi na pewno przepuszczać powietrze bo inaczej wywali olej uszczelkami lub wypcha bagnet.
Po całej operacji, wyjmij bagnet i zobacz czy dużo mocniej dmucha niż przed instalacją filtra odmy. Wrzuć ewentualnie dla poglądu zdjęcia tych siatek :D |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
dzięki za odp,
żebyśmy się dobrze zrozumieli to nie jest metal - to jest filtr węglowy grubości około 5 mm, na fotach grubość, struktura i prześwit latarki ledowej http://img293.imageshack.us/slidesho...=dscn4990t.jpg |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Cytat:
Ale patrząc na poniższe zdjęcie, skojarzyłem tą strukturę z włókniną do szlifowania. Struktura właściwa, jednak tej włókniny nie polecam ze względu na "sypanie" kłaczków które mają duże właściwości ścierne (co może być zabójcze dla silnika). http://img199.imageshack.us/img199/404/dscn4995w.jpg |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Należy też pamiętać o temperaturach jakie tam pojawiają się i o właściwości oleju. Bałbym się wykorzystać to.
|
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
ok, rozumiem, dzięki...
poszedłem złym tropem. |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Przenoszę do Działu TECHNICZNE ABC - tam temat nie zginie, a jest BARDZO ciekawy.
W Dieslu zostawiam odnośnik |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
1 załącznik(i)
Cytat:
Poprawnie rzecz winna działać na zasadzie "cyklonu". Jest to separator odśrodkowy gdzie powietrze (a. inny gaz) wlatuje na ściankę walca pionowego po stycznej i ruchem wirowym ocierając się o ściankę wytraca zanieczyszczenia zsuwające się w dół. Oczyszczone powietrze wylatuje centralnie przez górne wieko. Najprostszym cyklonem odpylającym jest "wyłapywacz" pyłu drzewnego w przetwórstwie drzewnym - piszę bo ten łatwo w tartakach zobaczyć. Problemem pozostaje fakt, że cyklony są efektywne gdy jest odpowiednia prędkość na wlocie a więc ciśnienie dolotu. Nie wiem jak sprawa zadziałała by w silniku ale podaję "Konstruktorom" szanownym do zbadania. Rzecz jest bardzo efektywna jako separator par wody i oleju w sprężarkach wysokociśnieniowych - tych "nurkowych też. Osobiście zbudowałem kilka takich dla sprężarek niskociśnieniowych i spełniały zadanie - znaczy nie puszczały drobin oleju lub wody na pistolet lakierniczy pomimo braku jakiegokolwiek filtra za tłokami. Przepraszam za bazgroły w załączniku - chciałem szybko a nie bardzo w grafice ... |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Cytat:
Projektujemy i robimy takie zabawki do separacji oleju. W sumie do separacji oleju (ropy) z wody, ale zasada dzialania jest identyczna. Wiecej rysunkow: http://www.xkjxsb.com/images/cp/hydrocyclone2.jpg Zasada jest prosta. Sila odsrodkowa wypycha gestszy plyn/gaz na zewnatrz wpychajac lzejszy do srodka. Odpowiedni ukos scianek powoduje, ze lzejszy plyn/gaz jest tez automatycznie wypychany do gory. Czyli powietrze idzie do gory, olej na dno. U nas lzejsza ropa idzie do gory, ciezsza woda na dol. Jezeli jest mozliwosc zrobienia i zamontowania to akurat rzeczywisce by zmniejszylo "polykanie" oleju. Problem w tym, ze trzeba odpowiednio dobrac roznice cisnien tak na gore jak i na dol i zrobic odpowiedni ksztalt scianek. |
Odp: Odma – mit, czy przekleństwo w TDCI {opis}
Cytat:
|
Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 15:33. |
|
Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Tłumaczenie: vBHELP.pl - Polski Support vBulletin
części do Fordów - tarcze i klocki EBC
Regeneracja wtryskiwaczy - Regeneracja wtryskiwaczy benzynowych
Regeneracja turbosprężarek - Regeneracja czyszczenie filtrów DPF FAP
serwis komputerowy Białystok - naprawa laptopów
User Alert System provided by
Advanced User Tagging (Lite) -
vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.